با همت رئیس بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی مرکز؛
بررسی مزیت نسبی محصولات زراعی در سطح شهرستانهای کشور
مبنایی برای تدوین الگوهای بهینه کشت و توسعه تجارت کشاورزی

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان؛ این مطالعه به معرفی و تحلیل یافته ترویجی منتشر شده توسط بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویج کشاورزی مرکز، در کتاب «یافتههای سال ۱۴۰۲» میپردازد.
موضوع اصلی پژوهش، بررسی مزیت نسبی تولید محصولات زراعی در شهرستانهای سراسر کشور است که شامل طیف گستردهای از محصولات کشاورزی میشود، از گندم و برنج تا پنبه و خیار که توسط شجاعت زارع، مجری مسئول و فاطمه عسکری بزایه، مجری استان؛ اجرا گردید.
در این پژوهش، روش تحقیق بر مبنای تحلیل مزیت نسبی ۱۶ محصول زراعی در سطح استانها و شهرستانهای کشور طراحی شده است. برای این منظور، مزیتهای تولیدی و درآمدی حاصل از کشت هر محصول محاسبه و رتبهبندی گردید. نتایج این رتبهبندی از دو دیدگاه مزیت تولید و میزان درآمد بررسی شد تا زمینهای علمی و دقیق برای ارائه توصیههای کاربردی در زمینه سیاستگذاری بخش کشاورزی فراهم گردد.
اهمیت مزیت نسبی در کشاورزی آن است که با تولید محصولات با هزینه کمتر و بهرهوری بالاتر در مناطق دارای پتانسیل، میتوان ضمن ارتقای تجارت جهانی و رفاه عمومی کشورها، الگوهای کشت را بهگونهای تدوین کرد که موجب افزایش رقابتپذیری، کاهش واردات و توسعه صادرات شود، در حالیکه با در نظر گرفتن حمایتهای دولتی و زیرساختهای تجاری، تحلیل مزیت نسبی برای تصمیمگیری کشاورزان از اهمیت بیشتری برخوردار میشود.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای سازمان کلیک نمایید.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مرکز کلیک نمایید.