عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوههای نیمهگرمسیری تشریح کرد: بهبود کیفیت و ماندگاری میوه کیوی با مدیریت مصرف کلسیم
عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوههای نیمهگرمسیری، بر نقش کلیدی کلسیم در بهبود کیفیت و ماندگاری میوه کیوی تاکید کرد. کمبود کلسیم بر اثر عواملی مانند گرمای زیاد، مصرف بالای نیتروژن و پتاسیم، آبیاری نامناسب و تنش خشکی تشدید میشود. برای افزایش جذب کلسیم، راهکارهایی شامل مدیریت تغذیه (اجتناب از مصرف زیاد پتاسیم)، هرس تابستانی، حفظ ریشههای سطحی، آبیاری اصولی (ترجیحاً شبانه) و محلولپاشی برگی توصیه میشود. بهترین زمان محلولپاشی تا ۵۰ روز پس از تشکیل میوه است و غلظت مؤثر، کلرید کلسیم ۵ در هزار (سه نوبت با فاصله ۱۰-۱۴ روز و یک نوبت اضافه یک ماه قبل از برداشت) میباشد. در خاکهای غیرآهکی، کودهای حاوی کلسیم به صورت کودآبیاری در مراحل اولیه رشد نیز موثرند.























