در نشست شورای پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایلام بررسی شد

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نشریه علمی–ترویجی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در مرکز تحقیقات ایلام
تعداد بازدید:۵۹
هفتمین جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام با هدف بررسی مصوبات پیشین، ارزیابی پروپوزال‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی نشریه علمی–ترویجی مرکز برگزار شد.
در نشست شورای پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی ایلام بررسی شد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیع استان ایلام، هفتمین جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات با حضور رئیس، معاونین، روسای بخش و ادارات مرکز برگزار شد و در این نشست، مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات پژوهشی، آموزشی و اجرایی مرکز مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، فریدون سلیمانی معاون پژوهش و فناوری مرکز و دبیر جلسه، به بررسی مصوبات جلسه پیشین پرداخت و روند اجرای برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده را تشریح  و دستور جلسه را ارائه داد.  وی بر لزوم پیگیری دقیق مصوبات و اجرای به‌موقع برنامه‌های پژوهشی تأکید کرد.

علی نجفی‌فر، رییس مرکز تحقیقات، با اشاره به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موجود، بر راه‌اندازی نشریه علمی–ترویجی با عنوان «کشاورزی و منابع طبیعی» تأکید کرد و گفت: با توجه به ضرورت ارتقای سطح انتشار دستاوردهای پژوهشی و نیز چالش‌های مربوط به اخذ مجوز فصلنامه، راه‌اندازی نشریه علمی–ترویجی می‌تواند گامی مؤثر در معرفی یافته‌های تحقیقاتی و فراهم‌سازی زمینه ارتقای آن به سطوح علمی بالاتر در آینده باشد. وی افزود: در این نشریه می‌توان از ظرفیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز بهره گرفت و در کنار آن، خبرنامه الکترونیکی مرکز نیز به‌صورت فصلی و در قالب آنلاین توسط روابط عمومی منتشر خواهد شد.

نجفی‌فر همچنین بر ضرورت ساماندهی اطلاعات فعالیت‌های پژوهشی مرکز در قالب لینک‌های اختصاصی و بارگذاری طرح‌های تحقیقاتی در سایت مرکز تأکید کرد و افزود: این اقدام نقش مهمی در مستندسازی فعالیت‌ها و ارائه عملکرد مرکز در رویدادهایی مانند جشنواره شهید رجایی خواهد داشت.

در ادامه، رضا دارایی، رییس ایستگاه تحقیقاتی مهران، گزارشی از اقدامات انجام‌شده در راستای ساماندهی ایستگاه‌های تحقیقاتی ارائه کرد و گفت: نصب تابلوها و بنرهای اطلاع‌رسانی، اجرای عملیات درختکاری، ایجاد مرزبندی اراضی و توسعه بادشکن‌ها از جمله اقدامات انجام‌شده برای بهبود زیرساخت‌ها، حفاظت از اراضی و ارتقای سیمای ایستگاه‌ها بوده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای اجرای پویش درختکاری در هفته منابع طبیعی با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان خبر داد.

در بخش دیگری از جلسه، احمد حسینی، عضو هیأت علمی بخش جنگل و مرتع، به تشریح پروپوزال پروژه سفارشی پیشنهادی با موضوع ارزیابی عملکرد نهال‌کاری گونه‌های بلوط و بنه در شرایط مختلف رویشگاهی پرداخت و گفت: این طرح در منطقه حفاظت‌شده دالاب و در ۶ سایت با شرایط ارتفاعی متفاوت اجرا می‌شود و هدف آن بررسی موفقیت استقرار نهال‌ها در موقعیت‌های مختلف کاشت از جمله زیر تاج درختان، کنار بوته‌ها و در میان سنگ‌ها است.

در پایان این جلسه، مصوب شد پیگیری ایجاد نشریه علمی–ترویجی مرکز، انتشار خبرنامه الکترونیکی، بارگذاری طرح‌های پژوهشی در سایت مرکز، ارائه گزارش کامل فعالیت‌ها برای جشنواره شهید رجایی، اجرای پویش درختکاری در ایستگاه محسن‌آب مهران و پیگیری طرح آبیاری هوشمند در سطح استان در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

آخرین ویرایش ۰۲ اسفند ۱۴۰۴

نظر شما :