دوره آموزشی گزارشنویسی اداری در مرکز تحقیقات کشاورزی ایلام برگزار شد
با همت اداره آموزش کارکنان مرکز تحقیقات ایلام:
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام، دوره آموزشی «گزارشنویسی اداری» با هدف ارتقای مهارتهای نوشتاری و بهبود ارتباطات درونسازمانی کارکنان، و با تدریس مالک شعاعی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام برگزار شد.
مالک شعاعی، مدرس دوره و عضو هیئت علمی، در این کارگاه به صورت عملی و کاربردی به تدریس مفاهیم پایهای گزارشنویسی پرداخت. وی گزارش را سندی برای انتقال اطلاعات مبتنی بر موازین علمی و منابع موثق تعریف کرد و انواع گزارشها از نظر محتوا، کاربری، شیوه ارائه، ساختار و حجم را برشمرد.
این مدرس دانشگاه، گزارشهای اداری را از نوع گزارشهای کاربردی خواند و بر ضرورت تسلط کامل کارکنان بر چگونگی نگارش آن تأکید کرد. وی با اشاره به اهمیت منابع معتبر در گزارشنویسی، نقش کارمندان را به عنوان معتبرترین منبع در تدوین گزارشها مورد توجه قرار داد.
از جمله مباحث مطرحشده در این دوره، اصول تدوین گزارش از جمله سادهنویسی، پرهیز از اطناب و حشو، رعایت ترتیب منطقی جملات و توجه به نیمفاصلهها بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه در بخشی از آموزش، به ساختار استاندارد گزارش شامل عنوان، مقدمه، بدنه، نتیجهگیری، پیشنهادات و پیوستها اشاره کرد و تفاوت آن با نامه اداری را تبیین نمود.
وی «عنوان» را ویترین و آیینه تمامنمای گزارش خواند و تأکید کرد عنوان یک گزارش باید حداکثر ۱۵ کلمه، حاوی ۴ واژه کلیدی، کوتاه، گویا، مرتبط با متن، صریح، واقعی و عاری از نشانهگذاریهای اضافی باشد.
شعاعی در ادامه، بر پرهیز از کاربرد غیرضروری کلمات عربی و استفاده از واژگان فارسی اصیل در نگارشهای اداری تأکید کرد. وی «هدف گزارش» و «شناخت مخاطب» را از ارکان اصلی و چارچوبهای تعیینکننده در تدوین یک گزارش مؤثر برشمرد.
مدرس دوره، گزارشهای اداری را به انواعی چون گزارش کارکردی، گزارش مربوط به کارکنان، گزارش آمار نیروی انسانی و گزارش موارد خاص تقسیمبندی کرد. همچنین قواعد نوشتاری، کاربرد صحیح حروف اضافه، پرهیز از تنوین غیرضروری و آیین درستنویسی از دیگر مباحث ارائهشده بود.
در این دوره، از شرکتکنندگان هم در ابتدا (پیشآزمون) و هم در انتهای دوره (آزمون اصلی) ارزیابی به عمل آمد.
شعاعی در پایان، این دوره را دارای نتیجهای رضایتبخش توصیف کرد و افزود: «برگزاری این دوره تخصصی نهتنها مهارتهای فنی کارمندان را ارتقا داد، بلکه با ایجاد محیطی پویا و تعاملی، ارتباطات داخلی سازمان را نیز تقویت کرد.»

نظر شما :