مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری
مهندس حسین نوراللهی
فوق لیسانس مهندسی کشاورزی
بزرگترین مزیت رقابتی کشورها و سازمان ها، داشتن نیروی انسانی توانمند است. اهمیت سرمایه انسانی در ارتقاء رشد و بهره وری یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه صاحب نظران علم مدیریت قرار گرفته است.
برهمین اساس، دهه پایانی قرن 2000 را عصر « توانمند سازی سرمایه انسانی » نامیده اند. در عصر فرامدرن، سرمایه انسانی، بالاترین و با ارزش ترین و بزرگ ترین دارایی هر سازمان و کشوری محسوب می شود. سرمایه انسانی در هیچ ترازنامه و حساب سود و زیانی آورده نمی شود؛ ولی نتیجه سود و زیان سازمان ها را رقم می زند. تنها سرمایه ای که با استفاده هرچه بیشتر، کاهش نیافته و به صورت فزآینده ای تقویت می شود. مطالعات متعدد نیز موید این واقعیت است که جوامعی توسعه می یابند که علاوه بر منابع و ذخایر طبیعی و سرمایه های مادی و فیزیکی، از منابع انسانی قابل توجهی برخوردار باشند؛ در واقع در این سال ها کشورهائی به رشد بیشتر اقتصادی نائل آمده اند که نیروی کار تحصیل کرده، ماهر، با کفایت و در یک کلام از «سرمایه انسانی» کافی و مناسب بهره مند بوده اند؛ زیرا اولین و مهمترین مولفه توسعه در هر کشور انسان است ...
هر سازمان و هر واحد حول محور و در راستای نیل به اهدافی شکل می گیرد. در واقع دلیل وجودی هر سازمان و واحد اهداف آن مجموعه می باشد و این اهداف به جهت برنامه ریزی نتایج مورد انتظار و هدایت تلاش کارکنان اتخاذ می شوند.
اهداف، تلاش های کارکنان هدایت و فعالیت ها و موجودیت سازمان را توجیه و استاندارد عملکرد را تعریف می کند.
اهداف، شاخص اندازه گیری و مسیری روشن برای رسیدن به موفقیت و تحقق چشم انداز هر سازمان و واحدی می باشد.
اهداف دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی
دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در راستای چشم انداز سازمان تحقیقات، آموزش و تحقیقات کشاورزی درجهت پیشبرد برنامه کلی سازمان تشکیل شده و اهداف و ماموریت خود را دنبال می کند.
اهداف، شاخص اندازه گیری و مسیری روشن برای رسیدن به موفقیت و تحقق چشم انداز هر سازمان و واحدی می باشد.
همکاری در انجام امور ارزشیابی کارکنان سازمان
بهینه سازی فرایندهای کاری- تقلیل زمان و هزینه انجام فعالیت ها
تهیه دستورالعمل های لازم برای استقرار برنامه های تحول اداری و برنامه ریزی در جهت تحقق آن در سازمان و واحدهای وابسته و تابعه با استفاده از فناوری نوین و ابزارهای جدید
مطالعه، بررسی و طراحی طرح های تحول اداری جهت متحول ساختن سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
بازنگری و مهندسی مجدد در ساختار و نوسازی فرآیندهای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
برنامه ریزی در جهت انتقال وظایف قابل واگذاری به بخش غیر دولتی
مطالعه و طراحی تشکیلات مناسب سازمان متناسب با راهبردها و رویکردهای بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی منطبق با راهبردها و رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی
بررسی مستمر ساختار تشکیلات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی جهت بهینهسازی،کارآمدی و تحول آفرینی آن.
برنامه ریزی و انجام بررسیهای لازم به منظور بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی و ارائه پیشنهادهای لازم به مراجع ذیربط
راهبری نظام ها، فرایندها و اقدامات مربوط به فناوری (اتوماسیون) اداری سازمان در جهت بهبود و کارآمدی وظایف و فعالیت های سازمان
برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در جهت شایسته سالاری در گزینش مدیران و کارکنان
تدوین برنامه نیروی انسانی سازمان در چارچوب سیاست ها، اهداف و برنامه های کلان سازمان
اقدام در زمینه اجرای استانداردها برای مکان و نحوه استقرار واحدهای سازمانی
بررسی کارایی و بهرهوری واحدهای تابعه و سنجش آن با به کارگیری روشهای علمی و فنی و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله
برنامه ریزی در جهت ارتقاء سطح بهره وری در سازمان از طریق به کارگیری راهکار های مناسب علمی.
مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل سیستم ها و روش های انجام کار در سازمان و واحدهای تابعه به منظور استقرار بهترین روش های اداری و حذف مراحل زائد مطالعه و بررسی در مورد طرح طبقه بندی مشاغل متناسب با ماهیت مشاغل کارکنان سازمان و ارائه راه حل های مناسب
نظارت مستمر بر اجرای طرحهای طبقه بندی مشاغل بررسی مستمر و اثرات اجرای آن در واحدهای تابعه و وابسته و تهیه پیشنهادات اصلاحی در این زمینه
پیش بینی و برنامه ریزی برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان بر اساس قوانین و مقررات ذیربط با همکاری واحدهای سازمانی مربوط.
اجرای قوانین و مقررات و آیین نامه های استخدامی
انجام امور کارگزینی شاغلین سازمان شامل: نقل و انتقال نیروی انسانی، تشریفات گزینش کارکنان، تغییر حالات استخدامی، صدور احکام کارگزینی و انتصابات
ارائه خدمات اداری کارکنان ستاد سازمان شامل: تهیه و تنظیم گزارش کارهای حقوق و دستمزد، احتساب سوابق خدمتی صدور انواع گواهی خدمتی، امور اداری مأموران آموزشی، امور مشمولین تا تشکیل پرونده کارگزینی و امور حضور و غیاب و تنظیم ورود و خروج آنان انواع.
امور انتزاع از خدمت کلیه کارکنان سازمان شامل: بازنشسته، بازخرید خدمت، از کار افتادگی، آماده به خدمتی، استعفا و اخراج.
انجام امور مربوط به بازنشستگان، موظفین و از کار افتادگان در حدود و قانون و مقررات مربوطه
انجام امور کارگزینی اعضای هیات علمی شامل انتصاب، گزینش استاد و امور رفاهی آنها.
همکاری و هماهنگی با واحدهای ذیربط برای مدیریت مطلوب تولید، پردازش و نشر آمار و اطلاعات پرسنلی کارکنان سازمان.
هدایت و اجرای امور رفاهی کارکنان سازمان
انجام اقدامات لازم به منظور سرانههای رفاهی کارکنان سازمان (شامل سهمیه های سفرهای زیارتی - امکانات اقامتی و کمک های غیرنقدی و...) و توزیع آن بر اساس ضوابط و مقررات
نظارت بر امور تعاونیهای کارکنان شامل (تعاونی مسکن - مصرف ...) و انجام اقدامات لازم به منظور تقویت و پشتیبانی آنها
برنامه ریزی و ارائه خدمات مشاوره - بهداشت حرفهای و... به کارکنان - بازنشستگان و سایر
برنامه ریزی و اجرای برنامه های تربیت بدنی شامل آموزش - اردوهای ورزشی - مسابقات و...
انجام اقدامات مربوط به امور خدمات بیمه درمانی و خدمات مربوطه از طریق نهادهای مرتبط
انجام امور مربوط به دریافت ثبت و توزیع مکاتبات و نامههای صادره و وارده به امور بایگانی ستاد سازمان.
فراخان 15
برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم با هدف بهبود کارایی، شفافیت، و افزایش رضایت عمومی طراحی شده است. برخی از مزایا و تأثیرات کلیدی این اصلاحات شامل موارد زیر میشود:
۱. افزایش کارایی و بهرهوری سازمانها