مدیر کل اداره حراست
(نام مدیر)
(رشته تحصیلی)
معرفی
۱. تعیین صلاحیت سیاسی و امنیتی کارکنان در جهت مقابله با نفوذ عوامل بیگانه و منحرف در سازمان .
۲. ایجاد و تصدی دبیرخانه و بایگانی محرمانه به منظور دریافت ، ثبت ،صدور و ارسال کلیه مکاتبات طبقه بندی شده مربوط به کارکنان در سازمان متبوع .
۳. کنترل و نظارت بر حضور اتباع بیگانه در سازمان .
۴. شناسایی عناصر متعهد و تلاش در جهت ابقاء و رشد آنان در سازمان .
۵. پاسخ به استعلامات رسیده به حراست از سوی مدیران سازمان .
۶. بررسی و ارزیابی اخبار و اطلاعات و گزارشات محیط ها و پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی در محیط .
۷. پیش بینی و شناسایی زمینه ها و گلوگاههای تخلفات عمده و مکانیزم ارتکاب به تخلفات و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت پیشگیری و اتخاذ تدابیر لازم .
۸. حفاظت و پاسداری از اماکن و تأسیسات طبقه بندی شده به منظور جلوگیری از بروز خطرات و تهدیدات امنیتی
۹. تهیه و پیشنهادطرحهای لازم در جهت تدابیر امنیتی و حفاظتی برای حفظ و نگهداری اسناد و مدارک طبقه بندی شده در سازمان ( حفاظت اطلاعات در اتوماسیون ) و بررسی چگونگی نظارت و کنترل بر سیستم اتوماسیون و کاربران اینترنتی در سازمان .
۱۰. پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی ( از قبیل تجمع ، تحصن ، اعتصاب و ... ) در سازمان .
۱۱. ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاع رسانی به ریاست محترم سازمان .
۱۲.تهیه شناسنامه محیطی ، شامل ویژگی های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، پتانسیلها مزیت های نسبی ، چالشهای ویژه و بهنگام نمودن اطلاعات مربوط به محیط سازمان .
۱3.هدایت و ایجاد هماهنگی ، کنترل و نظارت برحسن انجام عملکرد حراستهای واحدهای استانی تابعه سازمان و اتخاذ ترتیبات لازم جهت تقویت این واحدها .
۱4. ایجاد هماهنگی و ارتباط مستمر با مرکز حراست وزارت جهادکشاورزی .
۱5.صدور کارت شناسایی و مجوز تردد و رعایت تدابیر لازم به منظور پیشگیری از هرگونه سوءاستفاده و جعل در سازمان با هماهنگی مرکز حراست وزارت متبوع .
۱6.تشخیص مشاغل حساس و طبقه بندی شده در سازمان و اعلام آن به مرکز حراست وزارت متبوع وسازمان حراست کل کشور و در صورت لزوم بازنگری در تعیین مشاغل مذکور .
۱7.انجام و پیگیری سایر وظایف محوله ارجاعی از سوی ریاست محترم سازمان در چارچوب آئین نامه ها و بخشنامه های مرکز حراست وزارت جهادکشاورزی و سازمان حراست کل کشور .
۱8. کسب و پرورش اخبار و اطلاعات محیط در سازمان ( اعم از سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ،اجتماعی و ... )
19. تشکیل پرونده حفاظتی برای مدیران و کارکنان و ایجاد بایگانی محرمانه پرسنلی .
20. کنترل و نظارت بر تردد کارکنان و مراجعان به تأسیسات و اماکن طبقه بندی شده در سازمان .
21. ارائه گزارش دوره ای در فرم های مربوطه به مراکز ذیربط .
22. بررسی و برنامه ریزی برای آموزش مورد نیاز همکاران حراست سازمان و توابع در راستای وظائف محوله .
23.آسیب شناسی حوزه های وظیفه مندی سازمان در رابطه با وظایف محوله و ارتقاء و توسعه تحقیقاتی در این زمینه و بررسی آفت هایی که متوجه نیروی انسانی است .
24.استقرار نظام اطلاع رسانی حفاظتی بمنظور اعمال نظارت و هدایت دستگاه و اصلاح امور ازطریق جمع آوری ، پردازش و ارزیابی اخبار براساس برگشت اطلاعات درون و برون سازمانی .
25.شناسایی نقاط ضعف (اعم از نارسائیها ، عوامل ایجاد نارضایتی و کانونهای بحران زا) و آسیب شناسی ریشه ای علل تأثیر تهدیدات برون سازمانی بر عوامل انسانی ، کارکردی و فرآیند های اجرایی به منظور پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحرانها .
26.شناسایی و ریشه یابی علل و عوامل انسانی و فرآیندی مخلّ نظم ، کارشکنی و ایجاد نارضایتی عمومی و چاره اندیشی و ارائه راهکارمناسب برای مقابله سیستمی با آن .
27.اتخاذ تدابیر حفاظتی لازم به منظور حفظ و نگهداری از اسناد ، مدارک و اطلاعات طبقه بندی شده وزارت متبوع و تدوین آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه .
28.ارائه طرح های ایمنی – مراقبتی بمنظور تسهیل در شناخت عوامل ریشه ای مفاسد و آلودگی سازمانی بمنظور ازبین بردن موانع بروز خلاقیتها ، ابتکارات و انگیزه های کاری .
29.تهیه ، طبقه بندی و اجرای طرح های حفاظتی اماکن و تأسیسات و صدور کارت شناسایی بمنظور جلوگیری از بروز خطرات ، اخلال درنظم و مقابله با تهدیدات درسطح مرکز واستانها .
30.ارائه مشاوره های حفاظتی و امنیتی درزمینه مسائل مرتبط با اهداف ، نیروی انسانی و عوامل محیطی مؤثر برمجموعه بمنظور اصلاح عملکردها ، فرآیندها و بازنگری در سیاستها و .... و جلوگیری از حوادث در راستای ارتقاء بهره وری سازمانی به مسئولین ذیربط .
31.ایجاد زمینه جلب اعتماد و فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل فیمابین مدیران ، کارشناسان ، کارکنان با مجموعه حراست درسطوح مختلف جهت اجرای صحیحی وظایف و نیل به اهداف قانونی .
باید با مردم مرتبط باشید، اطلاعات مردم برای شما ناگزیر است. شما با همه سرویس های اطلاعاتی دنیا که بعضیشان تجهیزات خیلی پیشرفته دارند فرق دارید. رابطه خود را با مردم محکم کنید. کاری کنید که مردم با شما قربه الی ا... همکاری کنند.
« مهمترین وظیفه مسئولان خدمت به مردم است زیرا فلسفه وجودی حکومت در اسلام، انجام امور مردم و خدمت رسانی به مردم است. عشق ورزی و محبت واقعی به مردم و رفتار همراه با لطف و محبت با آنان از وظایف اصلی مسئولان نظام اسلامی است و مسئولان در برخورد با لغزشهای احتمالی مردم باید همراه با عفو و گذشت برخورد نمایند. چشمپوشی از خطاهای قابل اغماض مردم را متفاوت از برخورد با قانون شکنان و گروهها و باندهای خاص منفعت جو و قدرتطلب بدانید، منفعت عامه مردم بر منفعت گروههای خاص مقدم است و اغماض از خطاها و سودجوییهای این گروهها و باندها ظلم و بی عدالتی است».
حراست موضعی است که قرار گرفتن در آن مسئولیتی خطیر را متوجه هر فرد میکند چرا که میبایست آنچنان قوی و قدرتمند عمل کند که خود در مسیر تهمت و اتهام قرار نگیرد و از پذیرفتن رنگها مبرا باشد و بتواند در جامعهای که دشمنان عادت به شیطنت و فریب دارند از ولایت و اصول دینی اسلام و انقلاب و فرزندان آن دفاع کند و طوری عمل کند که مأمن همه اقشار شاغل در دانشگاه باشد. لذا عمل به احکام و موازین شرعی و اسلامی در تمام امور و ترویج فرهنگ مسئولیتپذیری و قانونگرایی و رعایت اصول اساسی اسلام یعنی تکریم ارباب رجوع و حفظ آبرو و اسرار بسیار تلاش نموده و با اخلاص عمل کند.